תזונה

Health_food_by_Pamcia16

הנחיות בסיסיות:

ארוחות פשוטות,

הפרדה בין חלבון ופחמימה באותה ארוחה

לאכול: חלבון + ירקות, או פחמימה+ ירקות , או שומנים עם ירקות, או פחמימה + שומן.

סוג אחד של חלבון או פחמימה באותה ארוחה

לא לאכול חלבון עם מזון עתיר או שמן

רצוי להמנע, אבל אלו שחשוב להם, לשתות חלב בנפרד.

פירות:

לאכול כארוחה נפרדת

אבטיח ומלון – הינם מהווים ארוחה נפרדת ללא תוספת של פרי אחר

פרי חמוץ ( שזיפים, ענבים, עגבניה, מנגו , תפוח, משמש , פרי הדר, לימון , אננס, תות שדה) אפשר עם ירקות ירוקים.

פרי חמוץ לא עם ירק עמילני ( סלק, גזר, דלעת , אפונה) .

רצוי לא לאכול פרי וירק טרי יחדיו.

חסה וסלרי – ניתן לאכול עם כל הפירות

פירות חמוצים זה שילוב טוב עם חלבון עתיר שומן ( מוצרי חלב, אגוזים, גרעינים)

*רצוי לא לאכול פירות לאחר הארוחה מכיוון שיוצר תסיסה בבטן

*רצוי לא לאכול פירות לפני השינה – מאותה הסיבה.

__food___by_tayataske-d3kjmar

תזונה כערך בסיסי לבריאות האדם

כל היצורים החיים זקוקים לנוזלים ומזון על מנת להתפתח, להתרבות ולשמור על בריאותם. בימינו אורך החיים המודרני מאלץ אנשים רבים לחיות חיים מלאי אדרנלין , והזמן הופך להיות בעל ערך גבוה. זו אחת הסיבות שהתזונה הפכה להיות דלת חשיבות. כמעט ולא משקיעים מחשבה בהכנת האוכל, מרכיביו וחשיבותו לבריאות האדם.

הרגלי התזונה הפכו להיות הרסניים במיוחד:

  • אכילה תוך כדי צפייה בטלוויזיה, נהיגה, קריאת עיתון ומול המחשב בעבודה.
  • הערכים התזונתיים של הבשר, הפירות והירקות הם נמוכים מאוד (למרות השפע הגדול) ונוספו למאכלים חומרים שגורמים לירידה נוספת בערך התזונה (חומרים משמרים, חומרי טעם..) ואף חומרים מסוימים שמסוכנים לבריאות האדם (מתכות שונות, מחזקי טעם, צבעי מאכל…).
  • רוב המאכלים שאנחנו אוכלים הפכו להיות מתועשים, קרים וחסרי אנרגיה.
  • למרות השפע הגדול, אין דגש כלל על גיוון התזונה ורוב האנשים אוכלים פחות או יותר את אותם המרכיבים בכל יום ויום.

תזונה ככלי טיפולי של הרפואה הסינית

בפילוסופיה הסינית, ערך התזונה הוא מאוד חשוב. האדם שואב את האנרגיה משלושה מקורות עיקריים:
1. תורשה – כמות ואיכות האנרגיה שכל אדם מקבל מהוריו ומשפחתו.
2. אוויר – הנשימה הראשונה של התינוק מכניסה את הנשמה שלו לגופו ומאותו רגע תהליך הנשימה הוא חשוב מאוד להישרדות ולבנייה של אנרגיה.
3. תזונה ושתייה – האוטו שאנחנו נוסעים בו יכול להיות חדש, משוכלל ומצוחצח, אבל ללא דלק הוא לא ייסע. כך גם האדם, ללא האוכל והנוזלים החיוניים,האדם לא יכול לתפקד לאורך זמן .

מערכת הבריאות המודרנית מחלקת את מרכיבי המזון לחמש קבוצות: חלבונים, שומנים, פחמימות, ויטמינים ומינרלים, ברוב המקרים ישנה התמקדות בירידה במשקל ובספירת קלוריות (למעט מקרים כמו טיפול בסוכרת).

923565_375319342576765_1776759776_n

ריפוי בתזונה על פי הפילוסופיה הסינית

כאשר מדובר בריפוי בעזרת תזונה, הרפואה הסינית מחלקת את המזון לקבוצות רבות אחרות:

  • צבע המזון – כבר אלפי שנים הסינים הבינו שצבע האוכל חשוב ובארוחה מאוזנת צריכים להיות כמה שיותר צבעים. לאחרונה אנו עדים לפרסומות בטלוויזיה וברדיו שמדרבנות לאכול בכל יום ירקות ופירות מחמשה צבעים לפחות. הסיבה היא שבכל צבע יש ערך מוסף החשוב לבריאות האדם. לדוגמה- הצבע הירוק מורכב מכלורופיל אשר ביכולתו לנקות, להניע ולחזק את מערכת הדם. דוגמה נוספת היא ההשוואה בין שעועית לבנה ושעועית אדומה. שתיהן קטניות, בעלות מרכיבים דומים וצורה דומה אבל האחת מחממת ומחזקת את הכליות והשנייה מקררת את הכליות (וההבדל הוא רק בצבע).
  • טעם המזון – חמשת הטעמים של האוכל כוללים- חריף, מתוק, חמוץ, מר ומלוח. טעם המזון חשוב ברפואה הסינית מכיוון שטעמים שונים משפיעים על האיברים הפנימיים באופן שונה. לדוגמה- מזון חריף כמו בצל ירוק משפיע על הראות ונשתמש בו למשל בטיפול בהתקררות ובנזלת. מזון מתוק כמו דובדבנים או אגוזים מחזק את מערכת העיכול, את הטחול והקיבה, אך במידה ונצרוך הרבה מידי מהם נחליש את מערכת העיכול, ניצור עודפי ליחה ונשמין.
  • איכות המזון – קטגוריה זו תלויה באופן גידול המזון, ההשקיה, הדישון ומיקום הגיאוגרפי של הגידולים.
  • חמשת אנרגיות המזון – חמשת אנרגיות המזון הן- חום, קור, קרירות, חמימות וניטרליות. כאשר מדובר על אנרגיות המזון, אני מתייחס לתחושה שמחולל המזון בגופנו. לדוגמה- האנרגיה של תה ירוק היא קרה, לכן לא משנה האם אנחנו שותים אותו קר או חם, בסופו של דבר התה הירוק יקרר את המערכת ולכן יעיל לשתות אותו כאשר יש בגוף תהליכים של חום, כמו שפעת או דלקות שונות בגוף.
  • תנועת המזון – למזונות מסוימים יש נטייה “לנוע” לכיוונים מסוימים בגוף. ארבעת הכיוונים הם- מעלה, מטה החוצה ופנימה. בנוסף, יש מאכלים מעכבי תנועה ומזרזי תנועה. לדוגמה- כיוון העלים הוא מעלה, הם קלים ומקומם על הצמח הוא בחלק החיצוני, לכן נשתמש בנענע או מנטה לטיפול בחלק גוף עליון, כמו הגרון, האף או הראש. לעומתם, תנועת השורשים היא מטה, הם כבדים וגדלים מתחת לאדמה ובחלק התחתון של הצמח ולכן נטפל בעזרתם בחלק גוף תחתון כמו המותניים, מערכת המין והרגליים.
  • איברים המושפעים מהמזון – כל איבר בגופנו מושפע מהמזון בדרך זו או אחרת, בנוסף כל מזון משפיע על איבר אחר בגופנו. לדוגמה- נשווה בין שני סוגי ירקות אשר דומים במבנה שלהם אחד לשני אבל משפיעים כל אחד על איבר אחר: הברוקולי- הוא מניע ומקרר ומשפיע בעיקר על הכבד, בעוד שהכרוב, הוא נטרלי ומשפיע בעיקר על המעי הגס.
  • לסיכום,

    התזונה היא ערך וכלי טיפולי מהחשובים ביותר ברפואה הסינית. הפילוסופיה הסינית מאמינה שהדרך הבטוחה לחיים בריאים היא השילוב בין תזונה טעימה, עשירה ומגוונת לאורח חיים המאפשר זאת. אין זה אומר שאנחנו צריכים לשנות את התפריט היומי שלנו, אלא לתת מקום יותר גדול לערך התזונה ולהרגלי האכילה ולזכור שאחת הדרכים היעילות ביותר למניעת מחלות בטיפול באדם החולה ובשמירה על הבריאות היא בתזונה חכמה ונכונה.

  • האדם הוא מה שהוא אוכל, מוזמנים להתאים אישית כבר היום תפריט מאוזן שמתאים בדיוק לכם ושיעזור באופן המדויק ביותר עבורכם.

an_autumn_abundance_by_teaphotography-d4ewmt1

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s