כאבי מחזור והטיפול בהם

428622_517438851654690_831654544_n

המחזור החודשי הוא תהליך שינוי בגוף שלנו, הוא תהליך במתקיים בכל הרמות, לא רק ברמה הפיזית וההורמונלית, אלה גם ברמה הריגשית והתודעתית. מחקרים מראים כי נשים רבות סובלות מתסמיני התסמונת הקדם ויסתית הגובלים בכאבים אשר נמשכים גם למהלך המחזור, הגובלית בתנודות ריגשיות, עצבנות ומתח כללי.

הגישה הטיפולית מעידה כי יש דרך למנוע את אותם התסמינים ולראות את המחזור כזמן של העצמה ושינוי פנימי. מומלץ בשבוע שלפני הופעת המחזור החודשי,  להתאים אורח חיים בריא ותומך רצוי לשים לב לכמה דברים, כאשר מקפידים עליהם, הכאבים נחלשים ואף נעלמים קליל  

 איכות התזונה – כדאי לאכול מאכלים נקיים, איכותיים, לא מעובדים, פשוטים יותר וללא מגוון גדול מידי של מרכיבים בכל ארוחה. ברפואה הסינית נמליץ על מאכלים רכים ומבושלים היטב כגון: דגנים מלאים(אורז מלא, דוחן, כוסמת, גריסי פנינה וכו’), ירקות שורשיים חומים אדומים וכתומים(בטטות, גזר, סלק, דלעת וכו’) מחזקים את הגוף ומזינים אותו. ירקות עליים ירוקים המנקים את הכבד והדם (סלרי, פטרוזיליה, שומר, שמיר וכו’). במקביל חשוב להוריד מהתזונה מזונות הידועים כמגבירי כאב כגון: מוצרי חלב ובעיקר גבינות צהובות וקשות,סוכר מעובד ושוקולד. 

אופי התנועה – הקפדה על זמני המנוחה: מנוחת צהריים ושנת לילה מוקדמת. כדאי להעדיף תנועה רכה על פני התעמלות מאומצת. מומלצת פעילות גופנית קצבית, רכהוזורמת המשלבת בתוכה נשימות עמוקות כגון הליכה מתונה וקצבית,  טאי צ’י או צ’י קונג. פעילות גופנית זו מחזקת את הדם ואת האנרגיה העמוקה ביותר של הגוף.

 אופי התכנים והעניין – כדאי להפחית במידה נכרת או אף להימנע אם אפשר מתכנים הנושאים עימם מסרים של כאב ואלימות כמו: קריאה בעיתונות היומית, צפייה בחדשות, וכו’. נעודד נשים לבטא ולהגשים את עצמן בחיים האישיים והמקצועיים, ללמוד לדבר מתוך תבניות חשיבה חיוביות ובמקביל להתבטא יצירתית כל אחת בתחום הקרוב יותר לליבה כגון ריקוד, כתיבה, ציור, פיסול ועוד.

 בילוי ופנאי – כדאי להימצא בחברת אנשים אהובים ותומכים, לחבור אל חברות טובות  ולדחות פגישות עם אנשים לא קרובים לימים אחרים.

טיפולים ברפואה משלימה: שמסייעים בתקופה זו הם מתחום הרפואה הסינית, וכן כל הטיפולים הכרוכים במגע. טיפול שיאצו יעיל באופן משמעותי ואפקטיבי ומטרתו להקל על תופעות גופניות ונפשיות של נשים הסובלות מתסמונת קדם מחזור.

ג’יימי סאמס בספרה: ” 13 האימהות הקדומות של השבט” מספרת, שימי המחזור החודשי של נשות השבט נחשבו לימים יפים ומיוחדים מאוד.ימים בהם החיבור בין מצבי הטבע לבין הגוף היו בהלימה. בשלושת ימי המחזור הראשונים,נטלו נשות השבט האחרות את כל חובותיה של האישה ושיחררו אותה בזה לחופש לעשות ככל העולה על רוחה ממנוחה ועד יצירה של מוסיקה ריקוד ועוד.

אניטה דיאמנט בספרה: “האוהל האדום” מתארת את הטקסים של הנשים האינדיאניות במהלך המחזור החודשי, ואת האוהל אליו פרשו הנשים בזמן המחזור למנוחה, חברות וטקסים שלתפילות, מזמורים ועוד. המשמעות העמוקה והמבורכת שיוחסה למחזור הווסת היא כאל חיבור עמוק היוצר זיקה בין האישה למחזוריות הטבע ולפוריות.

בהתייחס לתקופה הטרום וסתית. תקופה בחיי האישה המתרחשת במחזוריות  ובעלת השפעה על איכות חייה:

לתפיסתנו את עצם השינוי בחיינו, יש משמעות נרחבת בבואנו לדון בתקופה הקדם מחזורית.

לתפיסה החברתית והתרבותית את התקופה, יש השפעה רבה על יכולתה של האישה להתאים את עצמה ולהתארגן באופן שמיטיב עמה.

ההכרה בביטויי התסמונת הקדם מחזורית, ודרכי ההתמודדות עמה אינן חדשות. הרפואה הסינית והשיאצו מציעים את הקשר בין עוצמת התסמונת וחומרתה, לבין רגשות חזקים של כעס, תסכול ותחושת דחק ומשלבים טיפול מותאם באופן אישי על מנת לשפר את הסימפטומים ואף להעלים אותם לחלוטין בשיטות טבעיות בלבד וללא תרופות.

עוצמת התסמינים וחומרתם ניתנת לוויסות והקלה על ידי ויסות והתאמת הפעילות והתזונה בתקופה זו, על ידי טיפול ברפואה סינית ושיאצו.

 אנו יכולות להתעצם ולצמוח בתקופות של שינוי בחיינו אם נדע כיצד לחוות תקופות אלה כצמתים של עוררות והזדמנות לצמיחה מחודשת ורעננה.

על האישה לקחת לעצמה את הזכות לאיכות חיים טובה והתאמה לצרכיה המיוחדים. זוהי זכות השמורה לנו כנשים, בעלות מודעות לגופינו ולצרכינו הרגשיים והמנטליים. התקופה הטרום ויסתית וכאבי מחזור עשויים להציע לנו פסק זמן קצר של שהות מבורכת בתוך עצמנו, להתבוננות, הקשבה וחיפוש דרך לביטוי עצמי יצירתי…

באהבה, מרינה קושניר.

מטפלת ברפואה סינית עתיקה, שיאצו ומדריכת תהליכי ריפוי

524314_363851713723528_1821491786_n

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s